WSPÓŁPRACA BLOGOWA - CO I JAK?

Znasz ten moment, gdy każdego dnia do Twoich drzwi puka listonosz, trzymając w dłoniach żółtą kopertę prosto z Dalekiego Wschodu albo gdy dzwoni do Ciebie kurier i pyta o drogę, ponieważ ma dla Ciebie przesyłkę? Otwierając drzwi czy odbierając telefon czuję się jakbym miała Dzień Dziecka... Dużego Dziecka! A wszystko za sprawą współprac z firmami. Mój blog funkcjonuje od 6 lat, i choć na początku nie wiedziałam, że istnieje coś takiego jak współpraca - dzisiaj mam na swoim koncie wiele tego typu relacji. Postanowiłam podzielić się z Wami swoją wiedzą oraz zdobytym doświadczeniem. Jestem przekonana, że dzisiejszy wpis przybliży Wam pojęcie "współpracy" oraz zarysuje w Waszej głowie obraz zdrowej relacji blog-firma. 

Wielu początkującym blogerom oraz osobom spoza blogosfery, które jedynie przyglądają się naszej pracy wydaje się, że współprace to nic innego jak okazja do zdobycia darmowych rzeczy bez żadnego wysiłku. Takie myślenie powoduje, że nowe blogi wyrastają w zastraszająco szybkim tempie i równie szybko giną w otchłani bezużyteczności. Blog powinien stanowić pasję, a współpraca powinna być jedynie dodatkiem - swego rodzaju nagrodą za wysiłek włożony w tworzenie strony internetowej. Współprace przybierają różne formy. Propozycje, które dotąd dostawałam to:
  • Barter - otrzymywanie produktów w zamian za reklamę w postaci stylizacji. Często firmom wystarczają same zdjęcia oraz link prowadzący do ich strony. Niektóre wymagają też pełnego opisu tj. informacja o sklepie, przesyłce, ocena jakości materiału, kontaktu, szybkości dostawy. To najczęściej proponowana forma współpracy i przyznam, że jedna z ciekawszych, ponieważ dostajemy określoną sumę do wydania w sklepie i wybieramy rzeczy, które chcielibyśmy otrzymać i pokazać na swojej stronie.
  • Testowanie produktów - otrzymywanie produktów do testów w zamian za napisanie o nich rzetelnej opinii, opatrzonej dobrej jakości zdjęciami z linkami prowadzącymi do sklepu, który udostępnił dane egzemplarze. Osobiście recenzowałam różnego rodzaju kosmetyki, zaczynając od kremu nawilżającego, idąc przez tusze do rzęs, a kończąc na lakierach do paznokci. Wiem jednak, że firmy wysyłają praktycznie wszystko m.in. nocniki, grabie, soki czy przyprawy do mięs. Wybór jest niezwykle szeroki - wszystko zależy tak naprawdę od tematyki naszego bloga.
  • Artykuł sponsorowany - napisanie posta lub udostępnienie baneru firmy na pasku bocznym bloga w zamian za pieniądze. W przypadku polskich firm pieniądze przelewane są na konto w banku, natomiast przy współpracy ze sklepami zagranicznymi należy założyć konto Paypal i stamtąd wypłacać nasze środki. Ceny są różne i tylko od Was zależy, którą z propozycji przyjmiecie. Nie bójcie się odrzucać ofert, szanujcie siebie, swój czas i bloga. 
  • Program partnerski - forma współpracy, którą (moim zdaniem) nie należy zawracać sobie głowy. Polega to na udostępnieniu baneru lub zrobieniu reklamy dla sklepu, co ma zachęcić naszych czytelników do złożenia zamówienia. Od każdego zamówienia z Waszego polecenia otrzymujecie jakiś % zniżki na własne. Jest to raczej rodzaj relacji przeznaczony dla bardzo popularnych blogerów, których codziennie odwiedzają setki tysięcy osób. Aczkolwiek możecie spróbować, choć z własnego doświadczenia wiem, że nawet gdy widzę na innym blogu coś godnego uwagi zapisuję po prostu link do sklepu w zakładce i kupuję po jakimś czasie, nie pamiętając nawet na jakim blogu widziałam tę czerwoną pomadkę czy srebrne szpilki.  

Wiele osób dołącza do blogosfery tylko poprzez wizję darmowych ciuchów czy biżuterii oraz korzyści wynikających z prowadzenia bloga. Z tegoż samego powodu bardzo szybko znikają. Zakładanie bloga tylko dla współprac jest niepoprawne, ponieważ dodanie trzech wymuszonych postów z kilkoma zdjęciami nie uczyni Cię wiarygodnym, ani nie zachęci żadnej firmy do podjęcia wzajemnej relacji. Twoje cwaniactwo prędzej czy później wyjdzie Ci uszami. Przy podejmowaniu współpracy należy uświadomić sobie, że w zamian za 'darmowy' produkt będziesz musiała zapłacić swoim wolnym czasem w dość dużej ilości, ponieważ każdy przypadek wymaga od nas poświęcenia. Nie wierzysz? Pozwól, że wyjaśnię. Prosty przykład: dostajesz sukienkę - musisz ją uprać, uprasować, następnie znaleźć fotografa oraz miejsce, zaczekać na odpowiednią pogodę. Sama sesja trwa niekiedy po kilka godzin, a kolejną dłuższą chwilę zajmuje wybór i obróbka zdjęć. Potem napisanie posta, wrzucenie fotek i w końcu udostępnienie linka. Sporo z tym pracy, prawda? A przecież trzeba liczyć się z tym, że zdjęcia nie zawsze będą dobre i wszystko będzie trzeba powtórzyć od początku. Nadal uważasz, że dany T-shirt czy buty są za darmo? 

Aby nawiązać współpracę z firmami należy przede wszystkim zacząć od kształtowania swojego bloga, ponieważ sklepy zwracają dużą uwagę na liczbę obserwatorów, komentarzy oraz statystyki odwiedzin. Współpraca to obustronna relacja, z której w takim samym stopniu korzysta zarówno firma, jak i bloger. Pomyśl - jaki interes ma firma w reklamowaniu się na blogu, na którym oglądalność jest bliska zeru, zdjęcia są słabej jakości, a posty nie wnoszą nic użytecznego? No właśnie - żaden. A przecież obie strony powinny mieć identyczne profity.
  • Staż bloga: być może nie zdawałaś sobie do tej pory sprawy, ale firmy zwracają uwagę na czas istnienia bloga. Być może wydaje Ci się to absurdalne, bo przecież dobrze piszesz, masz ładne zdjęcia i czytelników, a przez tak mały i nic nieznaczący punkt żaden sklep nie chce nawiązać z Tobą współpracy. Już spieszę z wyjaśnieniem. Otóż firma wysyłając Ci ubrania, biżuterię czy kosmetyki chce mieć pewność, że blog nie zniknie w otchłani czarnej dziury razem z obiecaną recenzją, bo z dnia na dzień znudziło się Ci blogowanie. Jeżeli Twój blog ma co najmniej rok, a wpisy pojawiają się na nim w miarę regularnie jesteś dla firmy bardziej wiarygodną osobą, a ryzyko porzucenia bloga jest bliskie zeru. Poza tym dłuższy staż bloga oznacza zazwyczaj szersze grono czytelników oraz większą oglądalność. 
  • Statystyki i liczba obserwatorów: Zasięg strony oraz ilość czytelników pozwala potencjalnemu partnerowi na ocenę opłacalności reklamy na Twoim blogu. Niestety, takie jest prawo rynku - musisz mieć coś do zaoferowania, by zaoferowano coś Tobie. Nie zdziw się, jeśli już po pierwszej współpracy firma odmówi jej kontynuacji z powodu znikomej ilości przekierowań na ich stronę. 
  • Umiejętności: podobnie jak Ty oczekujesz zaangażowania we współpracę ze strony partnera, tak samo on wymaga tego od Ciebie. Chce byś powierzone zadanie wykonała rzetelnie. Nikogo nie usatysfakcjonuje napisanie trzech zdań, które zamiast zachęcać bardziej godzą w dobre imię firmy. Musisz nauczyć się przewidywania, nabyć umiejętność dawania tego, czego od Ciebie oczekują. Pisząc posta czy recenzję najlepiej jest się postawić w sytuacji firmy i zadać sobie pytanie: "Czy ta recenzja by Cię zadowoliła?". 
  • Wygląd bloga: Zadbaj o to, by Twoja strona prezentowała się starannie i zachęcała do wejścia. Uporządkuj posty, wstawiaj zdjęcia dobrej jakości. Pisz bez błędów, zwracając uwagę na poprawne składanie zdań, interpunkcję i ortografię. Twój przyszły partner na pewno to doceni.

Współprace są pewnego rodzaju furtką, dzięki której masz szansę na rozwój siebie i swojego bloga. Dają Ci szansę na zdobycie nowych doświadczeń, pozwalają na obycie z ludźmi, ukształtowanie tematyki strony. To dzięki nim możesz podzielić się ze swoimi czytelnikami nowościami, omawiając ich wady i zalety, zachęcając lub odradzając kupno. Współpraca nie jest niczym złym, daje bezmiar możliwości, ale najważniejsze o czym musimy pamiętać, to podchodzenie do nich z głową. Nie sztuką jest opublikowanie posta na odczepnego, lecz napisanie go z sercem i indywidualnością. Nie daj się wchłonąć w wir "darmówek", zagłęb się w temat, przeanalizuj go. Dopiero, gdy jesteś gotów - rozpocznij współpracę.

68 komentarzy:

  1. Swietny post! Ja najbardziej u Siebie staram sie o przejrzysty design i piekne zdjecia! :) To jest u mnie na pierwszym miejscu! ♥ Pozdrawiam!:)
    wiktoria-kozlowicz.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dobrze - to jeden z kilku warunków to zdrowej relacji firma-blog :)

      Usuń
  2. Super przydatne wiadomości
    dogarnia.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  3. Ciekawy post ;)
    Zapraszam do mnie : https://awesomemilastyle.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo ciekawy post ;) ja sama zaczynam i niestety nie posiadam dobrego sprzętu do robienia zdjęć, ale powoli,powoli i układam na moją perełkę.
    hairandbeautybyolga.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Powiem Ci szczerze, że dobry sprzęt wcale nie musi być drogi. Body od mojego aparatu kosztuje jakieś 500zł. Łącząc koszt obiektywu, którym fotografuję (nie jest to kit) to około 600zł. :)

      Usuń
  5. Bardzo fajnie wszystko opisane dobrze jest poczytać opinie osoby która ma już w tym jakiś staż :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę, że Ci się podoba. Starałam się to zrobić jak najlepiej!

      Usuń
  6. oj tak, współprace to nie darmowe ciuchy, a rzetelna i czasochłonna praca. jest to dodatek w prowadzeniu bloga, coś co może być, a nie musi. jeżeli prowadzimy bloga tylko dla współprac to zdecydowanie nie ma to sensu :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Prędzej czy później taki blog wpadnie w wir współprac i straci rachubę oraz rozeznanie, przez co nie będzie odpowiednio dobrze wywiązywał się z postawionych wcześniej warunków. Poza tym chciwość często gubi człowieka :)...

      Usuń
  7. Przeczytałam wszystko. Świetnie piszesz! Prowadzę bloga od marca tego roku, a w kwietniu byłam totalnie nie aktywna. Na razie posty są regularne i za jakiś rok - półtora chciałabym podjąć swoją pierwszą współpracę, ale najpierw trzeba osiągnąć większe ''wyniki'' w statystykach, chociaż nie uważam, że moi czytelnicy to tylko liczby. Ale z tego co tu przeczytałam, mogę wywnioskować, że jednak te ''liczby'' mają spore znaczenie. Fajnie, że dałaś taki post, okazało się, że nie wszystsko jest takie proste, jak mi się wydawało. :)

    Pozdrawiam serdecznie, typoweblog.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Widzę, że jesteś jeszcze młodziutka, ale masz bardzo ładne zdjęcia i ciekawe posty. Zaczekaj, a firmy same się do Ciebie zaczną odzywać :)

      Usuń
  8. Dlatego moim zdaniem nie warto wszystkiego przyjmować co się da :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście, że nie, bo z takim podejściem blog może zamienić się w śmietnik. Zamiast pisać o modzie, będą pojawiać się posty o testowaniu nowego soku czy grabi, a nie dotąd droga prowadzi.

      Usuń
  9. Twój poradnik pochłanął mnie w całości, zdecydowanie czuje nie dosyt-rewelacja!
    Współpracę to miły dodatek do tego jaką pracę wkładamy w naszą stronę, ale nawet mając już daną rzecz trzeba się na pracować, jak już wspomniałaś. Blogowanie to piękne, męczące hobby.

    http://hot-schot.blogspot.com/?m=1

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W następnym tygodniu pojawi się poradnik "jak nawiązać współpracę", więc zapraszam :) Dokładnie - dodatek, nie powinien przesłaniać całego bloga. Moi znajomi, dopóki im tego nie wytłumaczyłam też twierdzili, że to fajny i łatwy zarobek i też sobie takiego bloga założą. Dopiero gdy dotarło ile to wysiłku i pracy - zaczęli mnie podziwiać :)

      Usuń
  10. Szkoda tylko, że większość współprac sprowadza się do blogerów modowych, lifestylowych i mamuśkach z dzieciakami.
    Pozdro.
    dziennikidyktatorki.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niekoniecznie. Ludzie zakładają blogi, w których testują niemal wszystko. Widziałam grabie, napoje energetyczne czy jogurty monte. Blogi kulinarne także mają duży odzew, te z recenzjami książek współpracują z wydawnictwami, a te o zdrowym trybie i byciu fit z przeróżnymi kampaniami i firmami zdrowego życia. Także możliwości jest multum, ale nie można się zamykać w ciasnym kręgu i myśleć, że tyko 3 typy blogów mają szansę na rozwój w postaci współpracy. NIE JEST TAK. :)

      Usuń
  11. Wszystko świetnie opisane! :)
    http://www.weronikajankowska.pl/

    OdpowiedzUsuń
  12. bloguję już 5 lat więc wiem o czym mówisz :)
    PorcelainDesire

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda - obie mamy duży staż, dzięki czemu możemy wypowiedzieć się obszerniej w tym temacie :)

      Usuń
  13. cenny poradnik zwłaszcza dla mnie początkującej w blogosferze.dziękuję :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam się na przyszłość oraz zachęcam do zajrzenia za tydzień!

      Usuń
  14. Takie porady zawsze na czasie;)
    http://wszystko-to-co-modne.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj tak, ostatnio na blogach to jeden z top-tematów :)

      Usuń
  15. Świetny post.
    Z pewnością bardzo przydany 'nowym' blogom, że tak na prawdę nie ma nic za darmo iże blogowanie zajmuje mnóstwo czasu.:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niektórzy traktują blogowanie jako wspaniałą okazję do wyłapywania darmowych rzeczy, a tak wcale nie jest :)...

      Usuń
  16. Genialny post, bardzo przydatyny fajnie że podjelas się rego tematu :)

    https://friendsofchoice216.blogspot.com/2016/07/outfit-in-journey.html

    OdpowiedzUsuń
  17. Współpraca to nie tylko dostawanie czegoś za darmo. Bloga i dane posty trzeba pisać z pasją, a na robienie zdjęć trzeba poświęcić trochę czasu. Pozdrawiam. Ten post uświadomi innych co kryje się pod słowem 'współpraca'.
    Pozdrawiam.
    Unrealizable1999.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że w końcu dotrze do wielu osób, że "darmowe" to pojęcie względne :)

      Usuń
  18. Kurcze, w koncu natkłam się na post w ktorym jest wszystko dobrze opisane tak jak powinno być! Bardzo przydatny post! Buziaczki ;*

    OdpowiedzUsuń
  19. Świetny poradnik. Dla mnie temat blogowania jest całkowicie nowy, a ten post wiele wyjaśnia.
    Zapraszam do siebie
    www.my-life-as-skoczi.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zapraszam na dalsze części poradnika - powinny rozjaśnić jeszcze więcej :)

      Usuń
  20. Bardzo pomocny post! Ja korzystam ze współpracy, którą jako pierwszą opisałaś🎀
    outdisturb.blogapot.com/

    OdpowiedzUsuń
  21. Genialny post!! Trochę mi rozjaśnił sytuacje. Bardzo dobrze i w prosty sposób napisane. Trzymam kciuki za dalsze blogowanie :*
    Pozdrawiam :* Trzymaj się <3

    OdpowiedzUsuń
  22. Przyda się. :) Warto też pamiętać, by reklamowane produkty i marki były spójne z wizerunkiem bloga.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że jest to logiczne dla wszystkich. Ci, którzy łapią się wszystkiego bardzo szybko tworzą ze swojego bloga śmietnik :)

      Usuń
  23. Świetny post! Cieszę się, że na niego trafiłam, ponieważ kilka dni temu dostałam propozycję współpracy i dużo mi rozjaśniałaś na ten temat ;)

    killa-killaa.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że podejmiesz dobrą decyzję :)!

      Usuń
  24. Pomocny post ;)

    zapraszam do mnie ;))
    wrysia.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  25. Przydatny post. nareszcie ktoś opowiedział o współpracach tak, jak trzeba.
    Nie ma nic za darmo i z tym zgodzę się w 100%.

    Pozdrawiam,
    wearealive111.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda - za dużo osób tkwiło w złym przekonaniu o darmowych ubraniach :)

      Usuń
  26. Bardzo ciekawy post. Cieszę się, że w końcu mogłam przeczytać takie informacje za jednym razem i opisane szczegółowo, lecz w prosty sposób. Dałaś mi wiele cennych wskazówek - za to ci dziękuję :)
    Pozdrawiam serdecznie,
    tysiac-zyc-czytelnika.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie ma za co. Jestem tu też po to, by pomagać i dzielić się swoim doświadczeniem :) ♥

      Usuń
    2. I chwała ci za to ;) <3

      Usuń
  27. Super post! :)
    Próbowałam nawiązać współprace z dwoma firmami, ale nie wyszło. Mam bloga prawie rok do tej pory wiele zrozumiałam, wróciłam do postów początkowych i zrozumiałam, że to mnie nie zadowala. Jestem coraz bardziej zadowolona.
    Niestety bloguje na blog.pl , ale ta platforma ma jedna powazna wade: nie ma mozliwosci ,,obserwatorów". Złożyłam strone na fb, ale to średnio mnie zadowala. Nieda się chyba przenieść bloga, zastanawiam się nad zamówieniem szablonu z tym widgetem. Moze coś mi doradzisz. :)
    Pozdrawiam i zapraszam:
    Mój blog-KLIK!
    Moja strona na fb
    Mój instagram

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wydaje mi się, że głównym powodem może być brak obserwatorów, ponieważ firma nie jest w stanie ocenić zasięgu Twojego bloga. Radziłabym się przenieść na witrynę blogspot. Są o wiele większe możliwości - ładniejsze szablony, no i gadżety. Napisz do mnie prywatnie na maila - może postaram się coś pomóc :)

      Usuń
  28. Bardzo pomocne :)
    Obserwujemy? Zaobserwuj mnie, a na pewno się odwdzięczę.

    http://pastelowa-blog.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  29. Współprace są miłe, ale niestety nie ma nic za darmo :). Nie znoszę tylko osób które nawiązują współpracę z każdą firmą która tylko się do nich odezwie :D. Piszę bloga o modzie? To nic, moich czytelników na pewno zainteresuję ketchup i musztarda.. Tak to czasem widzę :).

    www.bolibrzusie.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie - o tym samym mówię. Nie powinno się przyjmować wszystkiego jak leci :)...

      Usuń
  30. Totalnie pochłonął mnie ten poradnik i dał mi wiele do zrozumienia. Tak samo jak większość ludzi nie trawię osób, które zakładają blogi tylko po to by mieć darmowe ciuchy, biżuterię czy kosmetyki. Pomijając samo to, że potem recenzja tych rzeczy nie wygląda najlepiej, zdjęcia nie są dobrej jakości a tekst jest na odwal. Nawiązując do tego co pisałam wcześniej mam wrażenie, że takie blogi zaśmiecają blogosferę i przez to wiele sklepów nie zwraca uwagi na blogi gdzie pojawiają się zdjęcia dobrej jakości, ciekawe notki czy cokolwiek innego, oryginalnego. Naprawdę boli mnie ten fakt bo są blogi, które na to zasługują a nie są zauważane.
    ~~~~~
    Pozdrawiam i z niecierpliwością czekam na kolejny poradnik, uwielbiam jak coś jest opisane szczegółowo.
    ~~~~~
    http://kawaiinoyumeakamichan.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To jest zdecydowanie prawda. Podpisuję się rękoma i nogami pod Twoją wypowiedzią :)

      Usuń
  31. Wspaniały post i bardzo przydatny. Niestety jest duzo blogow ktore sie interesuja "czyms w zamian" tak jak opisalas w notce. Az mnie zmotywowalas do dalszego blogowania :) To jest prawda ze jedynie ciezka praca cos osiagniemy :)
    http://lovesweetstranger.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście - każdy wysiłek prędzej czy później zostanie doceniony. ;)

      Usuń
  32. Barter nie jest tylko w postaci np. stylizacji. Współpraca barterowa może być nawet i za kocią karmę.

    OdpowiedzUsuń


~Proszę, abyś zostawił w komentarzu adres swojego bloga. Łatwiej jest mi go skopiować, niż klikać w Twój profil. Jest to dla mnie większa wygoda ♥ :)